Ofte stilte spørsmål
Hvordan hever jeg bilkjøpet?
Du må følge forbrukerkjøpsloven om du har kjøpt bil av forhandler og kjøpsloven om du har kjøpt av en privatperson. Bilen må ha en mangel for at du skal kunne heve kjøpet. Mangelen må være vesentlig ved kjøp av privatperson. Den må derimot være “ikke uvesentlig” ved kjøp av bilforhandler.
Hvilke rettigheter har jeg?
Du har flere rettigheter som bilkjøper, enten under kjøpsloven (bilkjøp mellom privatpersoner) eller forbrukerkjøpsloven (bilen er kjøpt av forhandler). Du kan for eksempel kreve reparasjon, prisavslag, erstatning eller heving av kjøpet, dersom du oppdager feil og mangler. Første steg er å klage til selger. Det kan uansett være smart å få juridisk rådgivning.
Kjøpt bil fra forbruker?
Det er kjøpsloven som gjelder når en privatperson kjøper bil av en annen privatperson. Loven gir deg visse rettigheter hvis bilen har skjulte feil eller mangler. Klageretten varer i to år. Du må likevel reklamere innen rimelig tid etter at feilen ble oppdaget, ellers kan du miste retten til å klage.
Kjøpt bil fra bilforhandler?
Du må følge forbrukerkjøpsloven om du som privatperson har kjøpt bil av en forhandler. Loven gir deg fem års klagerett med mindre forhandleren gir deg en lengre garanti. Du må likevel klage til forhandleren innen rimelig tid og innen to måneder. Kravene i forbrukerkjøpsloven er mindre strenge enn i kjøpsloven.
Kan jeg kun kreve prisavslag?
Bilselgeren har som regel krav på å forsøke å fikse mangelen aller først, så lenge det ikke medfører særlig ulemper eller ekstra kostnader for kjøperen. Du kan be om prisavslag, ny og tilsvarende bil eller oppheving av kjøp, hvis reparasjonen ikke lykkes eller ikke gjennomføres innen rimelig tid.
Hvordan klage på Tesla?
Du skal i første omgang sende skriftlig klage til selger, enten det er en privatperson eller forhandler. Det er henholdsvis kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven som gjelder. Husk å ta vare på all dokumentasjon og kommunikasjon som bevis. Du kan ta saken videre til Forbrukertilsynet og be om mekling, hvis dere ikke blir enige.
Få rask hjelp av en advokat

Send oss en uforpliktende henvendelse hvis du vil ha hjelp av en advokat
Helene Skrede
Managing Partner
Det er uforpliktende å ta kontakt med oss.
Viktige begreper
Heving
En situasjon der som oftest kjøper vil annulere bilkjøpet og få pengene tilbake. Vil dreie seg om et tilfelle der kjøper er misfornøyd med kjøpet på forskjellig vis. Heving krever at mangelen er vesentlig, og man foretrekker heller å gi prisavslag.
Reklamasjon
En formell klage fra kjøperen av bilen angående feil eller mangler ved bilen, vanligvis innenfor en bestemt tidsramme etter kjøpet. En reklamasjon må normalt være skriftlig.
Forbrukerkjøp
Et tilfelle hvor bilen er kjøpt av en privatperson av en som handler i næring, typisk en bilforhandler. I slike tilfeller gjelder forbrukerkjøpsloven, som har noe snillere regler mot kjøper.
Privatkjøp
Et tilfelle hvor en privatperson har kjøpt en bil av en annen privatperson, typisk gjennom finn.no. I slike tilfeller gjelder kjøpsloven.
Motorhavari
Alvorlig feil eller skade på bilens motor som forhindrer at den kan kjøre. Motorhavari krever ofte kostbar reparasjon eller utskifting av motoren.
Prisavslag
En reduksjon av kjøpesummen som følge av feil eller mangler på bilen, prisavslaget skal som oftest reflektere verdireduksjonen manglene har på bilen.
Send inn en forespørsel
Start herVi hjelper deg med bilsaken
Fyll inn skjemaet og vi kontakter deg så raskt som mulig, helt uforpliktende